매튜 웡(Matthew Wong), 캐나다, 예술가, 1984-2019
"현대 사회에는 너무나 많은 외로움과 노스탤지어가 존재한다고 생각합니다. 이런 관점에서 제 작품들은 그것들에 관하여 이야기하고 있으며, 조금 더 넓은 의미에서는 제 생각과 열정 그리고 충동들을 담아 이야기하고 있습니다."
2010년에 그는 홍콩 시립대학의 크리에이티브 미디어 학과에 입학했고, 2013년에 사진 석사 학위를 받았다. 그러나 그즈음 그는 사진에 환멸을 느끼고 그림을 그리기 시작했다.
그는 2015년 홍콩 시각 예술 센터에서 작은 개인전을 열면서 화가로서 첫 번째 돌파구를 마련했고, 작품은 온라인에서 주목을 받기 시작했다.
사람이 살지 않는 풍경화와 정물화로 유명한 그는 6년의 짧은 예술 경력 동안 큰 호평을 받았다. 2013년부터 2019년 35세의 나이로 사망할 때까지 그의 예술적 여정 동안 그는 잉크, 구아슈, 유화, 아크릴로 1,000점이 넘는 작품을 남겼다.
빈센트 반 고흐, 폴 세루시에와 같은 후기 인상주의 화가들의 정신을 불러일으키는 색채는 그의 시그니처 스타일로 형태, 대담한 색상, 신비로운 주제를 종합하여 종종 우울한 갈망을 전달하는 풍부하고 연상적인 장면을 만들어냈다. 그림은 그에게 치유의 수단이었을지도 모르겠다.
About Him
Matthew Wong (b. 1984, Toronto, Canada; d. 2019, Edmonton, Canada) was a Canadian painter whose works layer resplendent hues to create non-naturalistic scenes. Wong is celebrated for his elaborate construction of graphic space, in which imagined vistas are often fashioned by unconscious phenomena. His gestural articulations and lush, textured landscapes draw comparisons to Gustav Klimt, Vincent Van Gogh, Chaim Soutine, and Song dynasty painting, and attest to his painterly dexterity. Wong’s effervescent paintings, rendered alternatively in gouache, watercolors, and oils, are a blend of shape, history, and sentiment. They aim to, in Wong’s own words, “activate nostalgia, both personal and collective.”
Wong received a degree in cultural anthropology at the University of Michigan, Ann Arbor, and an MFA in photography at the City University of Hong Kong’s School of Creative Media, where he mounted his first solo exhibition, entitled Fidelity. Wong conceived of his photographic practice as a cerebral and conceptual approach to the study of urban surfaces. His photos consider how the greater themes of humanity—such as life, death, and creation, among others—reflect upon such surfaces, and in doing so, give way to unexpected textures. In them, Wong weaves grand narratives from seemingly disparate subjects, and calls to mind the pictorial influences of modernist painting. In addition to photography, Wong also wrote creatively and critically. Both his writings and photographs appeared in South China Morning Post, Time Out Hong Kong, and the University of Arizona’s Sonora Review. A selection from Wong’s series Grandma’s Things was also featured in the 4th anniversary issue of Cha: An Asian Literary Journal.
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