본문 바로가기
Life/New Art Gallery

앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국, 빛의 마에스트로, 사진작가, 1902-1984

by MINGFORMATION 2023. 11. 16.
728x90
반응형

앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국, 빛의 마에스트로, 사진작가, 1902-1984
앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국,   빛의 마에스트로, 사진작가,  1902-1984
앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국, 빛의 마에스트로, 사진작가, 1902-1984
앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국,   빛의 마에스트로, 사진작가,  1902-1984
앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국, 빛의 마에스트로, 사진작가, 1902-1984
앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국,   빛의 마에스트로, 사진작가,  1902-1984

반응형

앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국, 빛의 마에스트로, 사진작가, 1902-1984
앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국,   빛의 마에스트로, 사진작가,  1902-1984
앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국, 빛의 마에스트로, 사진작가, 1902-1984
앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국,   빛의 마에스트로, 사진작가,  1902-1984

728x90

앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국, 빛의 마에스트로, 사진작가, 1902-1984
앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국,   빛의 마에스트로, 사진작가,  1902-1984


앤설 애덤스(Ansel Adams), 미국,  빛의 마에스트로, 사진작가, 1902-1984

대자연의 풍경을 자신만의 독특한 기법으로 표현해냄은 물론 원시적인 자연과 풍경을 보존하는 데 선구자적인 비전을 가진 환경운동가로서도 유명하다.

 

스티브 잡스는 애플 본사 벽에 회사 구호보다는 앤설 애덤스의 사진작품을 걸어두라고 했고, 집에는 앤설 애덤스의 ‘Winter Sunrise, Sierra Nevada’(시에라네바다의 겨울 일출) 한 점만을 걸어둔 방이 있었다고 한다. 도대체 앤설 애덤스의 작품이 어떠하길래 시대의 브레인 스티브 잡스는 그의 작품에서 영감을 얻으려 한 것일까.

 

앤설 애덤스는 ‘빛의 그림’이라는 사진을 가장 정확하게 보여주는 사진가 중 한 사람이다. 세기를 대표하는 수많은 사진가가 있겠지만, 그만큼 빛과 피사체의 조화를 잘 보여주는 사진가는 없을 것이다. 그는 빛을 분석하고 카메라와 렌즈의 원리를 기본으로 응용한 교과서 같은 사진가다.

 

상이 지배하는 현대사회에서 그의 사진은 일종의 ‘신세계’이다. 대형 카메라의 필름 사진과 흑백 종이인화지가 주는 느낌은 참으로 따뜻하다. 한 치의 오차와 왜곡도 허용하지 않는 초점과 노출기법, 프레이밍과 크로핑(잘라내기)은 사진의 완벽주의가 무엇인지 잘 보여주고 있다. 60~70년이 지난 오늘, 그 이미지들은 우리에게 평화와 희망을 느끼고, 자연과 인간의 관계를 다시 생각하게 만든다.

 

청년시절 음악가의 꿈을 접고 사진가가 된 앤설 애덤스는 늘 “필름은 악보이며, 사진은 연주”라고 말했다고 한다. 그래서일까. 작품들이 전시된 넓은 전시장을 누비노라면 마치 교향곡을 연주하는 오케스트라 한가운데 서 있는 듯한 웅장함이 느껴진다. 그 위대한 사진들을 보며 깊은 명상에 잠겨보면 어떨까.

 

                                                                                                       About Him

 

Ansel Easton Adams (February 20, 1902 – April 22, 1984) was an American landscape photographer and environmentalist known for his black-and-white images of the American West. He helped found Group f/64, an association of photographers advocating "pure" photography which favored sharp focus and the use of the full tonal range of a photograph. He and Fred Archer developed a system of image-making called the Zone System, a method of achieving a desired final print through a technical understanding of how the tonal range of an image is the result of choices made in exposure, negative development, and printing. Adams was a life-long advocate for environmental conservation, and his photographic practice was deeply entwined with this advocacy. At age 12, he was given his first camera during his first visit to Yosemite National Park. He developed his early photographic work as a member of the Sierra Club. He was later contracted with the United States Department of the Interior to make photographs of national parks. For his work and his persistent advocacy, which helped expand the National Park system, he was awarded the Presidential Medal of Freedom in 1980. Adams was a key advisor in the founding and establishment of the photography department at the Museum of Modern Art in New York, an important landmark in securing photography's institutional legitimacy. He helped to stage that department's first photography exhibition, helped found the photography magazine Aperture, and co-founded the Center for Creative Photography at the University of Arizona.

728x90
반응형

댓글